søndag 3. mai 2009

En nyankommet liten plugg

Jeg har blitt mamma til en liten plugg av et plommetre. Sorten er Opal, og om den skriver lfr vestlandet :
  • Opal: Svensk sort frå Alnarp (d’Oullins x Rivers E. Favourite?)Treet er middels kraftigveksande. Treet blomstrar relativt tidleg, har godt pollen og er sjølvfertil. Frukta er middels stor og fargen varierer mykje med avlingsmengd og fruktutvikling. Sorten kjem tidleg i bering og ber årvisst. Tynning er nødvendig dei fleste år dersom kvaliteten skal bli god. Sorten er raskt blitt ein av våre 4 hovudsortar. Opal er ein av våre mest hardføre plommesortar, og er også ein av dei beste pollensortane.

Jeg gleder meg til høstene framover!! Jeg eier ingen grenser når det kommer til plommer, så egentlig burde jeg grue meg til høsten, for man kan bli bra snål i magen så plommesesongen er over oss for fullt ;)

Jordbær har vi også kjøpt. 30 bittesmå Korona står klare til å bli planta ut, men de skal få kose seg litt i drivbenken før jeg planter dem i jorda. Jeg tør ikke enda, av frykt for at nattefrosten kan komme og ta dem. Vi har tross alt ikke kommet lenger enn til 3. mai i dag (eller 4. nå da, ser jeg på klokka). Ungene er så innmaari glade i jordbær, så nå anlegger vi en liten åker for å ha noe å kose oss med på sommeren. På sikt kunne vi kanskje ha som mål å bli selvforsynt med jordbær. Korona bærer rikt, så jeg tror ikke det skal så fryktelig mange meter med jordbærrad til egentlig.
Jeg har ikke lest hele, men denne siden ser ut til å gi en grei oversikt over konvensjonell jordbærdyrking: http://vestlandet.lfr.no/default.asp?WCI=ViewNews&WCE=3881&DGI=1370&frame=doc
Jeg er imidlertid fan av økologisk land- og hagebruk. Agropub er en god kilde til kunnskap om det økologiske, og her skriver de om jordbær: http://www.agropub.no/index.gan?id=7514&subid=0

Knollselleriplanter har jeg også spandert på meg. Ca 30 planter for 100 kroner er ikke så ille, tatt i betraktning at dette er planter jeg måtte kjøpt meg drivhus for å få laga på egen hånd. De krever laaaaang oppalstid, og må såes i februar sånn omtrentlig for å bli så store før utplanting at de rekker å bli høstemodne før høsten er over oss. Nå skal de få stå sammen med jordbæra i benken ei stund, og så skal de ut i åkeren når sommeren er her 100%.

En av bringebærplantene våre tålte ikke å bli overkjørt av gressklipperen, og måtte erstattes med en ny. Jeg drømmer om et skikkelig bringebærfelt, og har sorter på utprøving. Dette er status på bringebærhekken pr nuh: (Plantene er lista opp i den rekkefølgen de er planta fra fjøseet mot åkeren)

Orion
Preussen
Glen Ample
Glen Ample
Veten
Preussen
Veten
Veten
Asker
Asker

I år har alle bringebærplantene fått seg en neve tørka hønsemøkk og så en god dusj med vann. Jeg håper det vil go litt kraftigere vekst enn de foregående årene, hvis ikke må de nok flyttes til en litt mer solrik plass.

Agropub skriver om alle vekstene jeg har skrevet om her. De kan virkelig anbefales som kunnskapskilde.

Ingen kommentarer: